Een gezonde organisatie begint met het voorkomen van ziekteverzuim. Maar wat houdt verzuimpreventie nu precies in? Verzuimpreventie draait om het voorkomen van uitval door ziekte, stress of andere werkgerelateerde oorzaken. Door op tijd actie te ondernemen, kun je veel kosten en problemen voorkomen. Hier leggen we uit wat verzuimpreventie inhoudt en hoe je het slim toepast binnen je bedrijf.
Verzuimpreventie is het geheel aan maatregelen die een werkgever treft om te voorkomen dat medewerkers (langdurig) ziek worden. Dit kan gaan om fysieke gezondheid, mentale fitheid, werkomstandigheden of sociale factoren op de werkvloer.
Goede preventie is gericht op vroegtijdig signaleren van risicoâs en het creëren van een omgeving waarin medewerkers zich vitaal en veilig voelen. Daarmee wordt niet alleen verzuim voorkomen, maar stijgt ook de productiviteit en tevredenheid binnen het team.
De eindverantwoordelijkheid voor verzuimpreventie ligt bij de werkgever. Echter:
Een goed verzuimpreventieplan maakt altijd deel uit van het bredere verzuim- en HR-beleid. Het voorkomt niet alleen directe loonkosten bij ziekte, maar draagt bij aan een gezonde bedrijfscultuur waarin mensen zich kunnen ontwikkelen.
Bij De Verzuimverzekering geloven we dat preventie en verzekering hand in hand gaan. Het beperken van verzuim begint bij bewustwording, betrokkenheid en praktische maatregelen, afgestemd op jouw organisatie.
Bekijk ook deze praktische artikelen: